Falánk óriás – a mi játékunk
Januártól júniusig dolgozott egy csapat nálunk azért, hogy kifejlesszenek egy kooperatív játékot, a Falánk Óriást. A program a Nemzeti Tehetségprogram keretén belül, délutáni szakkörök formájában zajlott.
A heti szakkörön Hegedűs Csaba szakmai vezetésével eleinte különféle mechanizmusú és típusú játékokat ismertek meg, és emellett mindig tanultak elméletet is: arról, hogyan készül egy társasjáték. De mi ebben a furcsa? Többek között az is, hogy ezek a szakiskolás fiúk, akikről sokan már lemondanak, kitartóan dolgoztak, kreatívan gondolkodtak és a tervezéstől a kivitelezésig saját társasjátékot találtak ki. Hogy ez a játék nem számítógéppel készült, hanem kézzel, sok-sok megbeszélés, egyeztetés és kompromisszum kellett hozzá, ami ebben az életkorban nem könnyű feladat.
A Falánk Óriás egy kooperatív játék, 1-4 fő játszhatja, együtt kell nyerni, nem egyénenként. Különböző terményeket kell megtermelni adott idő alatt, ebben össze kell dolgozni, gazdaságokat fejleszteni. Ha sikerül, akkor meg tudják etetni az óriást az „év végén” és jöhet a következő kör, ha nem, akkor az óriás nyert. Előnye tehát abban is áll, hogy – a szokásostól eltérően – csak együtt tudnak nyerni a játékosok.
Turmezei Mónika, a program koordinátora a játék elkészítésének folyamatáról elmondta: „Az alapötlet egy előrehaladottabb fázisában készült egy egyszerű demo verzió, amit elkezdtünk tesztelni, majd nemsokára el kellett indítani a gyártási folyamatot. A játék alap illusztrációját iskolánk diákja, Kürtössy Ottó 10.-es szerkezetlakatos csinálta. A kézzel rajzolt képeket Hegedűs Csaba digitalizálta, és elkészítette a végső grafikai verziót. Ezután matricák készültek belőle és ezt kasíroztuk fel a dobozokra (amihez a doboztesteket a Keller&Mayertől kaptuk ajándékba), és kartonokra. A dobókockákat az asztalosok készítették, forrasztópákával égették bele a számokat. A terményeket jelző apró alkatrészeket szintén Kürtössy Ottó rajzolta, majd Sóti Bendegúz 10.-es szerszámkészítő diákunk AutoCAD-ben megrajzolta, lézervágóval kivágtuk, jelenlegi színüket pácolással nyerték.”
Az iskolai díszpéldányhoz készült egy fa doboz, amit szintén az asztalos diákok csináltak, lakkoztak.
A Piatnik egy-egy komoly társasjátékkal (Montego Bay) támogatta a programot, amit a résztvevőknek és az iskolának adtak. Hegedűs Csaba szakmai pedig Értem a pénzem nevű, legújabb történelmi-gazdasági játékából ajándékozott a gödi szakiskolának. Ez a játék nem került kereskedelmi forgalomba, és csak iskolák kapnak belőle. A jellegéből adódóan kifejezetten a történelem órákon lehet használni kiegészítésként.
A társasjáték június 22-i bemutatásán részt vett Pintér György, Göd alpolgármestere, aki azt mondta: „Egyszer azt tanácsolták, hogy olyan nőt vegyek feleségül, akivel tudok együtt táncolni. Én azt kívánom Nektek fiúk, hogy mindig legyenek olyan barátaitok, társaitok, akikkel tudtok együtt alkotni és tudtok együtt játszani.”
A Társas tehetség elnevezésű, a második féléven átívelő program részeként a játékot fejlesztő diákok háromnapos kiránduláson voltak Nagymaroson, ahol együtt főztek, játszottak, illetve részt vettek egy közös sárkányhajózás.